via communicatie naar verandering

theorieën

Boek van de maand februari: Responsible Restructuring

Professor Wayne Cascio is geen voorstander van reorganisaties met ontslag. De subtitel ‘Creative and Profitable Alternatives to Layoffs’ van zijn boek Responsible Restructuring (2002) zegt genoeg. Over de alternatieven en het communiceren van massaontslag. Cascio startte in 1995 een onderzoek naar de benaderingen van massaontslag door Amerikaanse […]

Lees verder

Boek van de maand januari: Redirect door Timothy Wilson

The Surprising New Science of Psycological Change (2011), dat is de ondertitel van Redirect. De titel verwijst naar een van de centrale thema’s in het boek: niet gezond verstand maar onderzoek naar wat werkt hoort de basis te zijn van sociale interventies. Want dat is waarover Redirect […]

Lees verder

Communicatieboek maand december: Gedrag in organisaties

Het communicatieboek van de maand december is een nieuw studieboek (2011): Gedrag in organisaties van de Vlaamse auteur Guido Valkeneers en 2 co-auteurs. De subtitel van het boek ,‘de basis’, dekt de lading. Gedrag in organisaties is een geordende verzameling van alle onderwerpen die een mens kan […]

Lees verder

Communicatieboek van de maand: De kunst van overtuigen

John P. Kotter schreef dit boek in 2010, samen met Lorne A. Whitehead. Het boek beschrijft de 24 manieren om een goed idee te torpederen, en de 24 tegenstrategieën die juist draagvlak voor een goed idee creëren. Je kent het wel: je presenteert een nieuw plan voor […]

Lees verder

Communicatieboek van de maand: Connect!

Het door Filtercommunicatie geselecteerde communicatieboek van de maand oktober is Connect! van Menno Lanting. Een gedurfde keuze aangezien Connect! het veel besproken Managementboek van het jaar 2011 is. Voor een beoordeling van Connect! is een zinsnede uit de inleiding van belang: ‘Dit boek is niet bedoeld voor […]

Lees verder

Bedrijfscultuur en prestatie, communicatieboek september

Is er een relatie tussen de cultuur van een bedrijf en de prestaties die het levert? Dat is de centrale vraag in dit boek van John P. Kotter en L. Heskett (1992). Culturen ontstaan snel. Je hebt er niet meer voor nodig dan een stel mensen die […]

Lees verder

Het communicatieboek van de maand augustus: Switch van Chip en Dan Heath

De reden voor mij om Switch (2010) te lezen was dat ik ergens las dat zij fans zijn van het werk van Kotter. Dat was een aanbeveling en toen ik de ondertitel van Switch zag, Veranderen als verandering moeilijk is, was ik verkocht: welke veranderspecialist wie wil nu niet […]

Lees verder

Communicatieboek van de maand: De kracht van de zwerm. Zelfsturing in de organisatie.

De kracht van de Zwerm van Jaap van Ginniken (2009) is het door Filtercommunicatie geselecteerde boek van juni 2011. Het boekje gebruikt de zwerm in het dierenrijk als metafoor voor organisaties. Van Ginneken schetst de zelforganisatie in het dierenrijk, van Bonobo tot termiet, en trekt parallellen met […]

Lees verder

Wie lijdt er niet aan de autoriteitsreflex?

Als in een reflex gehoorzamen mensen aan gezag en autoriteit. Dit is uitgebreid aangetoond in de wereldberoemde experimenten van Milgram (Obedience to Authority,1974). Hij startte deze deze onderzoeken in 1963 naar aanleiding van verklaringen van daders in het proces van Neurenberg (1945, 1946). Gewone, geestelijke gezonde mensen […]

Lees verder

Wat is verandercommunicatie?

Door Nancy van der Vin Veranderkundig communicatieadviseur De vraag ‘Wat is communicatie?’ is niet eenvoudig te beantwoorden. Daaruit volgt dat de vraag wat verandercommunicatie is, tot nog grotere definitieproblemen leidt. Want als u denkt dat communicatie een lastig te definiëren begrip is, begin dan maar eens aan […]

Lees verder