via communicatie naar verandering

actueel

Communicatieboek van de maand: Connect!

Het door Filtercommunicatie geselecteerde communicatieboek van de maand oktober is Connect! van Menno Lanting. Een gedurfde keuze aangezien Connect! het veel besproken Managementboek van het jaar 2011 is. Voor een beoordeling van Connect! is een zinsnede uit de inleiding van belang: ‘Dit boek is niet bedoeld voor […]

Lees verder

Bedrijfscultuur en prestatie, communicatieboek september

Is er een relatie tussen de cultuur van een bedrijf en de prestaties die het levert? Dat is de centrale vraag in dit boek van John P. Kotter en L. Heskett (1992). Culturen ontstaan snel. Je hebt er niet meer voor nodig dan een stel mensen die […]

Lees verder

Cultuurverandering is gedragsverandering

Wat is cultuur? Ik geef geen definitie maar wel een antwoord. Cultuur is gedrag. Door cultuurverandering te duiden als gedragsverandering voorkom je wollige campagnes en cynische op de werkvloer. Organisaties starten cultuurdiscussies met legitieme aanleidingen. Er is een fusie of overname op komst. De markt verandert waardoor […]

Lees verder

Het communicatieboek van de maand augustus: Switch van Chip en Dan Heath

De reden voor mij om Switch (2010) te lezen was dat ik ergens las dat zij fans zijn van het werk van Kotter. Dat was een aanbeveling en toen ik de ondertitel van Switch zag, Veranderen als verandering moeilijk is, was ik verkocht: welke veranderspecialist wie wil nu niet […]

Lees verder

Communicatieboek van de maand: De kracht van de zwerm. Zelfsturing in de organisatie.

De kracht van de Zwerm van Jaap van Ginniken (2009) is het door Filtercommunicatie geselecteerde boek van juni 2011. Het boekje gebruikt de zwerm in het dierenrijk als metafoor voor organisaties. Van Ginneken schetst de zelforganisatie in het dierenrijk, van Bonobo tot termiet, en trekt parallellen met […]

Lees verder

Toetsing- en certificeringcommissie Logeion van start

Per 1 juni 2011 gaat er een geheel nieuwe Toetsings- en Certificeringscommissie (TCC) bij Logeion van start onder voorzitterschap van Nancy van der Vin. De commissie heeft de belangrijke taak om de certificering op zich te nemen van de particuliere opleidingen op basis van de nieuwe beroepsniveauprofielen. […]

Lees verder

Communicatieboek van de maand: Communicating Change

Het communicatieboek van de maand van Larkin & Larkin draagt de subtitel ‘Winning employee support for new business goals’. Het geeft mooie voorbeelden van hoe eenvoudig communicatie kan zijn bij veranderingen. Zoals bij reorganisaties en de invoering van nieuwe techniek. Het boek hanteert één leidend uitgangspunt:communicatie van […]

Lees verder

‘Met mij gaat het goed, met ons gaat het slecht’

De effecten van overheidscommunicatie zijn beperkt. Dat is aangetoond in een recente studie ‘Schaken op verschillende borden’ in opdracht van het Landelijke Expertisegroep Veiligheidspercepties. De vraag die is beantwoord: of met behulp van communicatie de perceptie van overlast, verloedering, radicalisering of maatschappelijke onrust bij burgers kan worden […]

Lees verder

Congres I’m Accountable: beroepsgroep wil effecten communicatie bewijzen

Accountability heeft definitief zijn intrede gedaan in het communicatievak. Dat bleek tijdens het congres I’m accountable dat op 21 april 2011 plaatsvond in Ede. Het congres werd georganiseerd door beroepsvereniging Logeion en Wageningen Universiteit. Evidence based Accountability draait om meer dan meetbare doelstellingen. Ook het evidence based […]

Lees verder

Paneldiscussie bij Schoonhovens College over pubers en alcohol

De ouderraad van het Schoonhovens College, een scholengemeenschap voor Vmbo, Havo en VWO, organiseerde op 13 april een thema-avond over alcoholmisbruik onder pubers. Mireille Visser van de Delftse alcoholpoli verzorgde een humorvolle presentatie die de aanwezige ouders en bestuurders aan het denken zette. Zij baseerde haar verhaal […]

Lees verder