via communicatie naar verandering

Congres I’m Accountable: beroepsgroep wil effecten communicatie bewijzen

Accountability heeft definitief zijn intrede gedaan in het communicatievak. Dat bleek tijdens het congres I’m accountable dat op 21 april 2011 plaatsvond in Ede. Het congres werd georganiseerd door beroepsvereniging Logeion en Wageningen Universiteit.

Evidence based

Accountability draait om meer dan meetbare doelstellingen. Ook het evidence based werken, zoals dat in de medische professie al jaren gemeengoed is, moet centraal komen te staan in het communicatievak. Dit betoogden de sprekers en workshopleiders tijdens het congres. Diverse wetenschappers zoals Noelle Aarts (WU), Cees van Woerkum (WU) maar ook outsider Paul Schnabel (Cultureel Planbureau), belichtten zowel de grenzen als het belang van accountability voor de professionele beroepsuitoefening. Daarbij benadrukten vooral Aarts en Van Woerkum de noodzaak tot samenwerking tussen praktijk en wetenschap.  

Onderzoek

Recent onderzoek van DirectReserach en onderzoeksadviesbureau De Uilenkamer toont aan dat het communicatievak achterblijft als het gaat om het afleggen van verantwoordelijkheid voor keuzes en effecten. 44% van de ondervraagde communicatieprofessionals heeft geen ervaring met accountability, en 31% hoeft niet accountable te zijn! Maar liefst 77% werkt zelden of nooit met meetbare doelstellingen. Het gevolg is gebrek aan kennis en, volgens 70% van de respondenten, problemen bij het zichtbaar maken van de toegevoegde waarde van communicatie in organisaties. Overigens is er onder de respondenten brede consensus over het belang van accountability voor het communicatievak.

Value for money

Het congres I’m Accountabel heeft het belang van het nemen van professionele verantwoordelijheid op de kaart gezet in de communicatiebranche. Dat werd tijd ook, zo liet Cees vanWoerkum doorschemeren in zijn bijdrage. Nu zal de beroepsgroep de handschoen moeten oppakken zodat burgers, consumenten en interne en externe opdrachtgevers kunnen rekenen op ‘value for money’. Overigens is Filtercommunicatie sinds 2009 aan de slag met evidence based werken op het gebied van interne communicatie bij veranderingen.

Bron onderzoeksgegevens: brochure Accountability onontbeerlijk in de communicatiebranche (21-04-2011, DirectReseach, Logeion)

Nancy van der VinDit artikel is geschreven door: Nancy van der Vin (66 Posts)

Filtercommunicatie wordt geleid door Nancy van der Vin (1964), een ervaren, breed inzetbare organisatieadviseur én communicatiemanager. Gespecialiseerd in communicatie bij veranderingsprocessen en reorganisaties. Een snelle denker die gemakkelijk schakelt: tussen strategie, beleid en uitvoering; tussen organisatie en communicatie. Taalgevoelige analytica die goed op koers blijft in een complexe omgeving met tegengestelde belangen. Denker én doener. Uitgebreide ervaring bij: rijks- en gemeentelijke overheden zoals politie, Belastingdienst, Douane, brancheverenigingen en gemeenten, (geestelijke) gezondheidszorg, en zakelijk dienstverlening. Enthousiast, betrokken, sociaal en overtuigend. Near native in de Engelse taal, in woord en geschrift.