via communicatie naar verandering

Huiskamermasterclass ‘verandercommunicatie’. Een cursus maar dan anders

Organisatieverandering is aan de orde van de dag in bedrijven en andere organisaties. Toch is veranderen nog lang geen ‘business as usual’. Wil je meer weten over de rol van communicatie bij organisatieverandering? Schrijf je dan in voor deze ‘huiskamermasterclass’ in vier delen.

Verandercommunicatie
Het begrip ‘verandercommunicatie’ zegt het al: er is speciale communicatiedeskundigheid nodig om organisatieveranderingen te ondersteunen en begeleiden. Als je in het (interne) communicatievak werkzaam bent, zal je dit kunnen beamen. Als verander- en communicatieadviseur gespecialiseerd in ‘de communicatie van verandering’ deel ik graag de kennis en ervaring die ik de afgelopen tien jaar heb opgedaan.

Veranderkundige kennis
De ‘huiskamermasterclass’ bestaat uit 4 dagdelen en is door mij georganiseerd omdat ik het verzoek had gekregen een cursus te geven. Ik merk dat er veel behoefte is aan veranderkundige kennis bij communicatiemensen. Daarom leek het mij leuk om met een kleine groep mensen aan de slag te gaan. Niet in een duur conferentiecentrum maar gewoon, bij mij op de boerderij op de Utrechtse Heuvelrug. Dan kan ik de prijs aantrekkelijk houden en dat is niet onbelangrijk in crisistijd.

Programma
Het aantal deelnemers aan de huiskamermasterclass is tussen de zes en negen. Er is ruimte voor eigen casuïstiek, er is veel interactiviteit, maar er zit ook lekker veel nieuwe kennis in het programma. Reken op 1 tot 1,5 uur voorbereidingstijd per bijeenkomst. De bijeenkomsten zijn op vrijdagmiddag. Onderwerpen die in de bijeenkomsten aan de orde komen:

  • veranderbaarheid/maakbaarheid van organisaties;
  • relatie tussen veranderstrategie en communicatiestrategie;
  • kijken naar en duiden van (organisatie)gedrag en gedragsmechanismen;
  • richtinggevende kenmerken van de verandering en de kenmerken van de organisatie;
  • leren denken in communicatieprocessen en interventies;
  • kiezen voor de ‘juiste’ interventies (inclusief communicatiemiddelen);
  • de rol van de adviseur/professional: jij als ‘lopende interventie’.

Er worden verschillende soorten organisatieverandering als voorbeeld gebruikt, zoals jouw eigen casuïstiek en/of reorganisaties (met ontslag), een samenvoeging van afdelingen of organisaties, de invoering van nieuwe werkmethoden en gedragsverandering.

Inschrijving
Ben je geïnteresseerd in interne communicatie? Staat jouw organisatie aan de vooravond van een (volgend) veranderingsproces? Heb je gewoon behoefte aan inspiratie en nieuwe gezichtspunten? Schrijf je dan in via info@filtercommunicatie.nl onder vermelding van ‘huiskamermasterclass’!

Data(NIEUWE DATA, NAJAAR 2013,  BINNENKORT BEKEND)
Bijeenkomst 1: vrijdag 5 april van 13.00 tot 17.00
Bijeenkomst 2: vrijdag 19 april van 13.00 tot 17.00
Bijeenkomst 3: vrijdag 10 mei van 13.00 tot 17.00 (deze datum wordt in overleg met de deelnemers verzet. Het is de dag na Hemelvaart)
Bijeenkomst 4: vrijdag 31 mei 2013 van 13.00 tot 17.00

 

Kosten
€700,00 exclusief BTW (€175,00 exclusief BTW per dagdeel).
Betaling vooraf, in een keer. Geen restitutie mogelijk bij afmelding.

Locatie
Overberg, gemeente Utrechtse Heuvelrug.

Nancy van der VinDit artikel is geschreven door: Nancy van der Vin (64 Posts)

Filtercommunicatie wordt geleid door Nancy van der Vin (1964), een ervaren, breed inzetbare organisatieadviseur én communicatiemanager. Gespecialiseerd in communicatie bij veranderingsprocessen en reorganisaties. Een snelle denker die gemakkelijk schakelt: tussen strategie, beleid en uitvoering; tussen organisatie en communicatie. Taalgevoelige analytica die goed op koers blijft in een complexe omgeving met tegengestelde belangen. Denker én doener. Uitgebreide ervaring bij: rijks- en gemeentelijke overheden zoals politie, Belastingdienst, Douane, brancheverenigingen en gemeenten, (geestelijke) gezondheidszorg, en zakelijk dienstverlening. Enthousiast, betrokken, sociaal en overtuigend. Near native in de Engelse taal, in woord en geschrift.


Geen reactie mogelijk.