via communicatie naar verandering

Communicatieboek van de maand ‘Invloed van Cialdini’

Elke maand selecteert Filtercommunicatie een boek dat interessant kan zijn voor communicatieadviseurs, leidinggevenden en stafmedewerkers. Deze maand is het Cialdini’s Invloed, uit 2009.

Robert Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing. In zijn boek toont hij de symbiotische relatie tussen beide vakgebieden. Hij doet dit met beschrijvingen van de zes geheimen van het uitoefenen van invloed op anderen. Een van deze ‘geheimen’ is de wederkerigheid, de emotionele bankrekening tussen mensen. Maar ook de rol van sociale bewijskracht, sympathie en andere invloedsmechanismen komen uitgebreid aan bod. Het mooie van Cialidini’s boek is dat hij wetenschappelijke onderbouwing combineert met pakkende praktijkvoorbeelden en verhalen. Het boek is belangrijk omdat het concreet maakt hoe invloed werkt via impliciete, psychologische processen. Hoewel hij soms wat omslachtig schrijft, is zijn boek goed leesbaar. Dit boek is een must voor iedereen die professioneel met mensen omgaat, en/of diensten of producten verkoopt. Het boek is ook een verkoopkanon geweest dus Filtercommunicatie bevindt zich in goed gezelschap door het aan te bevelen. Dat in zichzelf is weer een voorbeeld van wat Cialdini sociale bewijskracht noemt.

Nancy van der VinDit artikel is geschreven door: Nancy van der Vin (66 Posts)

Filtercommunicatie wordt geleid door Nancy van der Vin (1964), een ervaren, breed inzetbare organisatieadviseur én communicatiemanager. Gespecialiseerd in communicatie bij veranderingsprocessen en reorganisaties. Een snelle denker die gemakkelijk schakelt: tussen strategie, beleid en uitvoering; tussen organisatie en communicatie. Taalgevoelige analytica die goed op koers blijft in een complexe omgeving met tegengestelde belangen. Denker én doener. Uitgebreide ervaring bij: rijks- en gemeentelijke overheden zoals politie, Belastingdienst, Douane, brancheverenigingen en gemeenten, (geestelijke) gezondheidszorg, en zakelijk dienstverlening. Enthousiast, betrokken, sociaal en overtuigend. Near native in de Engelse taal, in woord en geschrift.