via communicatie naar verandering

theorieën

De organisatie in continue verandering: leuk voor paardenbloemen, slecht voor orchideeën.

Als grond steeds opnieuw wordt omgewoeld, blijft er onkruid opkomen. Brandnetels, kamille, het zijn pioniers: ze gedijen in verstoorde grond. Ze hebben een functie in het ecologisch systeem: ze stomen de bodem klaar voor vegetaties die zichzelf langdurig kunnen handhaven. Wat kunnen we hiervan leren in de […]

Lees verder

Het Nieuwe Werken in perspectief: fysieke nabijheid leidt tot meer en betere (online) communicatie

Daar zit je dan, in de kantoortuin. Links van je een collega die je niet kent, rechts iemand van een andere afdeling. Je eigen collega’s werken thuis of zijn op een andere locatie vandaag. Geen punt toch? Je kunt Yammeren, mailen en videoconferencen? Nu we online communiceren, […]

Lees verder

Recensie Engaging Physicians: zijn artsen een klasse apart?

Als er een groep is die moeilijk te betrekken is bij veranderingsprocessen, is het de medische professie, artsen in het bijzonder. Tegelijkertijd weet iedereen die in de gezondheidszorg werkt dat veranderingen in de zorg ondenkbaar zijn zonder de betrokkenheid van artsen. Maar hoe betrek je ze? Artsen, zeker in ziekenhuizen, lezen veel over hun vak maar lijken immuun voor de informatievoorziening over de organisatie. Als zij uitgenodigd worden voor bijeenkomsten over veranderingen binnen het ziekenhuis, laat een groot deel het afwetenzij zijn niet van managementgedoe, ze hebben wel iets anders aan hun hoofd. Deze schets is natuurlijk eenzijdig want ik zie nergens meer bevlogenheid dan in de medische professie. Maar er is ook een waarlijk ‘cultureel probleem’.

Lees verder

Boek van de maand oktober 2012: Interveniëren en veranderen

Het boek Interveniëren en veranderen, op zoek naar betekenis in interacties (Kluwer, 2006; €59,75 via managementboek.nl) bestaat uit zo’n 17 artikelen van 30 auteurs over nieuwe en ongebruikelijke interventiemethoden om veranderingsprocessen vorm te geven. Van interactief werken met causale diagrammen tot large group interventions. Het boek, dat […]

Lees verder

Boek van de maand juni 2012: Veranderkunst

‘Veranderkunst’ (2009, e-book €7,75) draagt de subtitel ‘Communicatiemanagement in praktisch perspectief’, maar is vooral een verkenning van de relatie tussen de vakgebieden communicatie- en organisatieadvies tegen de achtergrond van organisatieverandering. ‘Veranderkunst’ (auteurs: Brouwer, Van Dongen, Haarhuis, De Regt, Schra en Verhoef) is opgebouwd uit een introductie die […]

Lees verder

Boek van de maand april: HBR’s 10 Must-Reads on Change

HBR’s 10 Must-Reads on Change

Harvard Business School Publishing geeft periodiek 10 Must-Reads uit. De uitgave over het onderwerp ‘verandering’ (2011) bevat het artikel ‘Change Through Persuasion’ (2005) van Garvin en Roberto, dat handelt over de noodzaak van een persuasieve informatiecampagne voor reorganisaties. HBR’s 10 Must-Reads on Change (Kindle Edition, $13,79) draagt […]

Lees verder

Open, eerlijk, transparant: leuk voor de zondag, onwerkbaar op de maandag

Onlangs ontspon zich op Linked In  een discussie onder de titel ‘Openheid door overheid wekt geen vertrouwen’. Dit naar aanleiding van onderzoek door Stephan Grimmelikhuijsen. Emeritus hoogleraar Betteke van Ruler reageerde op de discussie en verwees naar een artikel van haar hand in het Tijdschrift Communicatie, december 2010. […]

Lees verder

Boek van de maand februari: Responsible Restructuring

Professor Wayne Cascio is geen voorstander van reorganisaties met ontslag. De subtitel ‘Creative and Profitable Alternatives to Layoffs’ van zijn boek Responsible Restructuring (2002) zegt genoeg. Over de alternatieven en het communiceren van massaontslag. Cascio startte in 1995 een onderzoek naar de benaderingen van massaontslag door Amerikaanse […]

Lees verder

Boek van de maand januari: Redirect door Timothy Wilson

The Surprising New Science of Psycological Change (2011), dat is de ondertitel van Redirect. De titel verwijst naar een van de centrale thema’s in het boek: niet gezond verstand maar onderzoek naar wat werkt hoort de basis te zijn van sociale interventies. Want dat is waarover Redirect […]

Lees verder

Communicatieboek maand december: Gedrag in organisaties

Het communicatieboek van de maand december is een nieuw studieboek (2011): Gedrag in organisaties van de Vlaamse auteur Guido Valkeneers en 2 co-auteurs. De subtitel van het boek ,‘de basis’, dekt de lading. Gedrag in organisaties is een geordende verzameling van alle onderwerpen die een mens kan […]

Lees verder