via communicatie naar verandering

blogs

Over hamers, spijkers en een nieuwe professie

Interne communicatie is een veranderkundig vak. Toch zien we in de praktijk nog weinig veranderkundige kennis toegepast worden door communicatieadviseurs. Cozijnsen en Vrakking schreven het al in hun Basisboek Veranderkunde (2013): ‘Een grotere samenhang tussen (sociale) psychologie en communicatiewetenschappen zou nogal wat veranderleed kunnen voorkomen.’ Op naar […]

Lees verder

Verandermanagement game: lichtvoetige werkvorm voor weerbarstige materie

Vooraf moet gezegd worden: ik ben geen spelletjesmens. Ik heb het geduld niet om de regels te leren en mis het zitvlees voor drie uur Call of Duty of Monopoly. Maar toen ik werd uitgenodigd voor een verandermanagement game, was mijn interesse direct gewekt. Want interesse in […]

Lees verder

Gedragsverandering in organisaties: werken met minitheorieën en uitproberen wat werkt

(Blog voor het eerst gepubliceerd op www.communicatiekragt.nl 24 april 2014)  In mijn adviespraktijk heb ik vaak te maken met veranderprocessen die een sterke gedragscomponent bevatten, zoals het veiligheidsgedrag in ziekenhuizen. Ik weet dan ook als geen ander dat het altijd toepasbare 10-stappen-plan naar gedragsverandering niet bestaat. Maar […]

Lees verder

Via veranderdiagnose naar communicatie

Als je alleen een hamer hebt, wordt elk probleem een spijker. Als spreker ging ik tijdens de praktijkdag iChange op 11 februari 2014 in op de veranderdiagnose die aan de inzet van communicatie vooraf zou moeten gaan. Die diagnose bestaat uit reflectie op verschillende aspecten van verandering. […]

Lees verder

Cultuurverandering is gedragsverandering

Wat is cultuur? Ik geef geen definitie maar wel een antwoord. Cultuur is gedrag. Door cultuurverandering te duiden als gedragsverandering voorkom je wollige campagnes en cynische op de werkvloer. Organisaties starten cultuurdiscussies met legitieme aanleidingen. Er is een fusie of overname op komst. De markt verandert waardoor […]

Lees verder

De verandernieuwsbrief: 10 + 1 adviezen voor communicatie- en verandermanagers

In de meeste organisatieveranderingen wordt het middel (digitale) nieuwsbrief ingezet. Een begrijpelijke keuze want in elke verander- en communicatiestrategie is informatievoorziening een steunpilaar. Maar irrationele processen, politiek en macht, zijn de natuurlijke vijanden van de betrouwbare verandernieuwsbrief. In dit artikel 11 tips voor de verander- en communicatiemanager […]

Lees verder

Worstelt jouw bedrijf met sociale media?

Door Nancy van der Vin, 1 maart 2011 Zijn sociale media de hype voorbij? Uit onderzoek blijkt dat 84% van de Nederlandse bedrijven verwacht dat het gebruik de komende jaren verder zal toenemen. Het belang van het groeiende volume aan gebruikers, ontgaat het bedrijfsleven niet. Toch zijn […]

Lees verder

Verandercommunicatie?

Door Nancy van der Vin, 8 februari 2011 De vraag ‘Wat is communicatie?’ is niet eenvoudig te beantwoorden. Daarmee leidt de vraag naar wat verandercommunicatie is, tot nog grotere definitieproblemen. Want als je denkt dat communicatie een lastig te definiëren begrip is, begin dan maar eens aan […]

Lees verder