via communicatie naar verandering

Verandermanagement game: lichtvoetige werkvorm voor weerbarstige materie

Vooraf moet gezegd worden: ik ben geen spelletjesmens. Ik heb het geduld niet om de regels te leren en mis het zitvlees voor drie uur Call of Duty of Monopoly. Maar toen ik werd uitgenodigd voor een verandermanagement game, was mijn interesse direct gewekt. Want interesse in werkvormen heb ik wel, ook in spelvormen. Dus op naar Den Dolder voor een proefsessie georganiseerd door de ontwikkelaar van dit spel: het projectmanagementbureau Arlande.

Gezien de mooie omgeving op het Landgoed Ewijckshoeve, bedenk ik, terwijl ik de oprijlaan oprijd, dat het spel buiten plaats zou kunnen vinden. Maar eenmaal binnen in het kantoor van Arlande blijkt het te gaan om een bijna nostalgisch bordspel. Het wordt aan een grote tafel gespeeld en er doen drie teams mee die dit keer bestaan uit leden van het HR-Communicatie Netwerk, de initiatiefnemer van de proefsessie.

Spelregels
De spelregels zijn eenvoudig: je krijgt een aantal tegels met daarop stappen en instrumenten die je inzet in de veranderaanpak. Budget en tijd zijn vooraf gelimiteerd. Elke stap die je zet, en elk instrument dat je gebruikt, kost tijd en geld. Uiteindelijke doel is dat de tegels in de goede volgorde komen te liggen: er is dus een vaste route die in de verandermanagementaanpak doorlopen moet worden. Bij elke goede stap krijg je punten. Stappen of instrumenten die op een verkeerde plaats worden ingezet, of worden overgeslagen, leveren niets op. Uiteindelijk wint het team met de meeste punten.

De veranderroute
De route is gebaseerd op de ‘Wheels of Change’ uitgewerkt in het boekje ‘En Toch!’ (Burg, J. et al; 2009). De elementen:

  • Zijn: weten en erkennen wie je bent als organisatie;
  • Kiezen: bewustwording van belemmerende overtuigingen en richten van de veranderstrategie;
  • Bouwen: eigen maken, verbinden van toekomst met realiteit, doen;
  • Oogsten: volhouden en vieren van succes.

Sterk element in de spelroute is dat de nadruk ligt op waarneembare activiteiten. In het spel levert het instellen van een werkgroep of het schrijven van een notitie geen punten op. Want wat verandert er in de organisatie als er en werkgroep is geformeerd of een tekst is geschreven?

Het gesprek
Over het theoretische fundament van het spel valt veel te zeggen. Het heeft een ‘blauw’, planned change fundament dus de postmodernisten onder ons zullen zich er minder in thuis voelen. Maar ik beoordeel het spel liever als werkvorm. Want waar gaat het om in dit spel? Het gaat om het gesprek dat de teams voeren, onderling en met elkaar. Over de betekenis die zij samen geven aan de stappen en hun volgorde, over hun geloof in te kiezen veranderstrategieën, over de beoogde effecten in een vaak taaie context. Het spel biedt, mits goed begeleid, ook aanknopingspunten voor een gesprek op een dieper niveau over de eigen overtuigingen, over de rol van emoties en hoe deze je handelen als change agent beïnvloeden.

Lichtvoetige werkvorm
De verandermanagement game is een lichtvoetige werkvorm die het gesprek over weerbarstige verandervraagstukken faciliteert. Geschikt dus om met managers en andere change agents in een organisatie te spelen, vooral in de voorbereidingsfase van organisatieverandering. Het competitie-element maakt het spel leuk om te doen, en dat is belangrijk als je een dag besteedt aan een activiteit. Toch brengt het ook risico’s met zich mee: de teams kunnen geneigd zijn zich in het spel te verliezen waardoor zij het gesprek over de veranderaanpak ondergeschikt maken aan het competitie-element. De begeleiders van het spel zullen daar alert op moeten zijn.

Met dank aan Arlande voor de proefsessie, meer informatie:
http://www.arlande.nl/index.php/evenementenoverzicht/evenementdetail/146/-/verandermanagement-game

Nancy van der VinDit artikel is geschreven door: Nancy van der Vin (66 Posts)

Filtercommunicatie wordt geleid door Nancy van der Vin (1964), een ervaren, breed inzetbare organisatieadviseur én communicatiemanager. Gespecialiseerd in communicatie bij veranderingsprocessen en reorganisaties. Een snelle denker die gemakkelijk schakelt: tussen strategie, beleid en uitvoering; tussen organisatie en communicatie. Taalgevoelige analytica die goed op koers blijft in een complexe omgeving met tegengestelde belangen. Denker én doener. Uitgebreide ervaring bij: rijks- en gemeentelijke overheden zoals politie, Belastingdienst, Douane, brancheverenigingen en gemeenten, (geestelijke) gezondheidszorg, en zakelijk dienstverlening. Enthousiast, betrokken, sociaal en overtuigend. Near native in de Engelse taal, in woord en geschrift.